VW Golf 3. generace
Volkswagen Golf je automobil, který za se stal pojmem pro celý svět. Stejně tak jako první a druhá generace tohoto automobilu, i třetí se vyznačovala skvělými jízdními vlastnostmi, spolehlivostí a minimální poruchovostí.
Tato generace vyšla na světlo světa v roce 1991 a vyráběla se až do roku 1997. V roce 1992 získala prestižní ocenění automobil roku. Model byl vyráběn i jako sedan, kterému náleželo označení Vento a v Americe byl tento vůz znám jako Jetta. Golf se v roce 1993 objevil také v úpravě kombi, která byla u Golfu použita vůbec poprvé a nesla název Variant. Tím ovšem novinky nekončily. Téhož roku se začala vyrábět také verze Cabriolet neobvykle osazena motorem 1,9 TDI a verze Syncro s pohonem 4×4.
Třetí generace Golfu udělala veliký skok dopředu zejména po stránce bezpečnosti a to díky airbagům jak pro řidiče, tak i spolujezdce. Typicky kruhovité světlomety vystřídaly světlomety oválné a mohutný C sloupek, který byl pro Golfy charakteristický, byl ještě více zvětšen. Celkový objem kufru činil 330 l a se sklopenými sedadly 670 l. Základní hnací jednotkou byl motor 1,4 l s výkonem 44kW, další pak 1,6 l s 55 kW a 1,8 l s 55 nebo 66 kW. Pro milovníky rychlosti byly určeny verze s označením GTI, které poháněl osmiventilový dvoulitr s výkonem 85 kW nebo šestnáctiventilový dvoulitr o výkonu 110 kW. Dieselové motory byly vyráběny ve verzích 1,9 l buď v atmosferické verzi o výkonu 47 kW, nebo s turbodmychadlem o výkonu 55 kW. Velkou novinkou byl také naftový motor s přímým vstřikováním 1,9 TDI o výkonu 66 kW.
Tyto vozy jsou doposud velmi oblíbené zejména u mladých řidičů, kteří na nich pilují své jízdní vlastnosti. Celkem bylo vyrobeno 4,8 milionů vozů této generace a jeho největšími konkurenty byly například vozy Opel Astra F nebo Ford Escort.
VW Golf 4. generace
Golf jde v každé své generaci o něco výše a stává se něčím lepším. I díky tomu je tento vůz jedním z nejprodávanějších na světě. Čtvrtá generace tohoto modelu nebyla výjimkou a stala se ikonou silnic na přelomu tisíciletí. První vůz této generace vyšel z továrny v Wolfsburgu v roce 1997 a hned rok poté se stala nejprodávanějším vozem ve své třídě. Celkový počet vyrobených kusů dosáhl čísla 4,3 miliony.
generace vozů Golf byla opět oproti svému předchůdci inovována a to jak po stránce výkonu, tak i vzhledu. Auto získalo větší rozměry, které byly znatelné zejména v interiéru, ale jeho vzhled stále odkazoval na předešlé generace. Velikou změnou prošlo vybavení vozu ABS, airbagy či posilovač řízení dostával majitel nového vozu již v základu. Automobil byl posazen na podvozkovém základu, který byl stejný pro většinu jeho koncernových sourozenců, to znamená Škoda Octavia, Seat Tolledo, Seat Leon, Audi A3 a Audi TT. Nejslabším motorem, který se do Golfu této generace dával byl šestnáctiventil o objemu 1,4 l s výkonem 55 kW, dále 1,6 l s výkonem 74 kW. Mezi silnější verze patřil pětiventilový motor o objemu 1,8 l a výkonu 92 kW, popřípadě doplněný o turbo s výkonem 110 kW a 2,3 litrový motor o výkonu 110 kW. Dieselové motory byly vyráběny celkem tři a to 1,9 SDI bez turba o výkonu 50 kW, dále 1,9 TDI s 66 kW a konečně 1,9 TDI s 81 kW výkonu. Většinu těchto motorových verzí bylo možno vybavit automatickou převodovkou, díky které si majítelé těchto Golfů užívali tu nejpohodlnější jízdu. Opět byla k mání i verze Syncro s pohonem 4×4 a combi s označením Variant, které bylo vyráběno od roku 1999 až do roku 2006. V sedanové verzi vyjel s označením Bora. Jeho konkurenty byly klasicky Ford Focus a Opel Astra G, nově však i automobily z mateřského koncernu v podobě Škody Octavia první generace či Seatu Leon první generace.
VW Golf 5. generace
Někteří o této generaci tvrdí že je co se do designu týče tou nejpovedenější, jiní zase tvrdí úplný opak. Pravdou však je to, že oproti minulé generaci byla ta pátá co se designu samotného automobilu týče přelomovou a udělala oproti své starší sestře veliký skok dopředu. Automobil dostal více zaoblení a výrazné přední světlomety, které se však stále věrně hlásily ke svým generačním předchůdcům.
První vozy této generace vyjely v roce 2003 a byly vyráběny až do roku 2008. Auto bylo prvně ke shlédnutí na autosalonu ve Frankfurtu. O německé pýše na tento vůz bylo dokonce v rámci oslav uvedení této generace přejmenováno město Wolfsburg, kde se tyto vozy vyráběly, na Golfsburg a to na dobu jednoho týdne. Oproti předchozí verzi Golf opět narost do všech stran a byl tak vyšší o 41 mm, širší o 24 mm a delší o 55 mm. Rozvor vozu se prodloužil o 69 mm a objem zavazadlového prostoru narostl o 20 litrů. Krok v před udělal vůz i v oblasti bezpečnosti díky tužší karoserii, která zlepšovala i jeho jízdní vlastnosti.
Jak už tomu u Golfů bývá, výrobci nezůstali jen u základní karosářské verze, ale začali vyrábět i sedan, který nesl název Jetta, či MPV, které neslo jméno Golf Plus. Novinkou, která se naposledy objevila u druhé generace, byla i terénní verze s názvem CrossGolf.
Avšak největší lahůdkou byla verze GTI, která byla určena pro milovníky rychlosti a trumfnout ji mohla už jen verze R32, která měla oproti GTI pohon všech čtyř kol a mohla se pyšnit výkonem 184 kW s maximálkou 250 km/h, přičemž z nuly na sto se dostala za 6 a půl sekundy. O bezpečnosti a kvalitě tohoto automobilu svědčí také fakt, že obdržela pět z pěti hvězdiček v testu Euro NCAP. Již v základu oplývala bohatou výbavou, přičemž ten nejlepší komfort byl k dostání v edici Exclusive. Automobil prošel celkově kompletní modernizací, díky které se i dnes řadí mezi velmi solidní automobily.
VW Golf 6. generace
Za více než dvacetiletou éru působení modelu Golf na světových silnicích se dokázal dostat na přední místa celosvětového trhu ve své kategorii. Jinak tomu není ani u šesté generace, která byla vyráběna od roku 2008 do roku 2012. Zákazníci si tento model mohly poprvé odvézt v roce 2009 a jedná se tak o generaci, která byla na trhu nejkratší dobu.
Tato generace se hrdě hlásila k první až čtvrté generaci vozů Golf a čerpala také z třetí generace Scirocca, díky kterému by měl mít vůz nižší aerodynamický odpor. Podobu tomuto vozu vdechnul konstruktér Walter de Silva, který při vytváření vozu dbal na náklady výroby, které se snažil snižovat, aby byl vůz dostupnější široké škále zákazníků. Vůz dostal parametry 4199 mm na délku, 1779 mm na šířku, 1479 na výšku a rozvor činil 2578 mm. Ve Spojených státech vyjel pod označením Rabbit. Inženýři z Wolfsburgu se opět snažili jít o krok dál v použitých technologiích a komfortu pro řidiče. Díky tomu byla k dostání již v základní výbavě například i klimatizace a testy Euro NCAP splnil tento vůz s hodnocením pěti hvězdiček. O kvalitě tohoto automobilu svědčí také ocenění World Car of the Year.
Úplnou novinkou byl pohon na LPG, který byl montován do modelu BiFuel. Nádrž se montovala místo rezervy a hrdlo nádrže ústilo hned vedle té benzínové. Volba paliva se pak prováděla pomocí šikovné páčky umístěné pod volantem, díky čemuž si mohl řidič jednoduše korigovat svou jízdní spotřebu a výkon. Ten činil při jízdě s aktivovaným spalováním LPG 72 kW, přičemž je tato hodnota nižší o pouhé 3 kW oproti klasickému benzínovému pohonu. Spotřeba plynu pak činila 9,2 litru na 100 kilometrů. Budoucí výzkum je dále směřován i do vývoje zcela hybridního modelu. Finální verze by měla být odhalena v roce 2015